Úvod Automagazín Kúpa ojazdených pneumatík – na čo dávať pozor

Kúpa ojazdených pneumatík – na čo dávať pozor

95
0
ZDIEĽAŤ
Kúpa ojazdených pneumatík – na čo dávať pozor
Kúpa ojazdených pneumatík – na čo dávať pozor

Do staršieho vozidla sa snažia šoféri investovať minimálne. Pri poruche zájdu na šrotovisko a kúpia náhradu za poškodené súčiastky z vraku. Pred prezúvaním sezónnych pneumatík hľadajú lacnejšie varianty na bazároch s ojazdenými gumami. Tento krok môže byť pre laika riskantný, keďže staré pneumatiky mávajú skryté vady. Ako postupovať pri preverení stavu ojazdených pneumatík?

Hĺbka dezénu je podstatná

Pred kúpou ojazdených pneumatík si overte svoje znalosti vo sfére zákonom minimálnych hodnôt hĺbky dezénu. Letné pneumatiky sú súce do koša, keď ich dezén klesne pod 1,6 mm. Testy pneumatík však odhalili, že ich je vhodnejšie vymeniť už pri hodnotách 3 mm. Zimné pneumatiky nesmú mať dezén plytší ako 3 mm a odporúčaný limit je 4 mm.

Prečo sa tak veľmi dbá na hĺbku dezénu? Už spomínané testy pneumatík potvrdili, že brzdná dráha sa u ojazdených pneumatík predlžuje od 10 do 20 m v závislosti od hĺbky dezénu. Tieto hodnoty môžu byť v rizikových situáciách hranicou medzi životom a smrťou. Preto si k predajcovi ojazdených pneumatík zoberte hĺbkomer a pneumatiky preverte.

Nerovnomerné ojazdenie pneumatík

Overenie hĺbky dezénu zrealizujte u všetkých pneumatík, či ide o drahé, alebo najlacnejšie pneumatiky. Tu sa dostávame k ďalšej časti kontroly starých pneumatík. Ide o rovnomerné či nepravidelné ojazdenie. Už na prvý pohľad je badateľné. K nepravidelnému ojazdeniu dezénu dochádza vtedy, keď majiteľ vozidla nedbá na štyri veci:

  • Nepreveruje tlak v pneumatikách, jazdí na prehustených alebo podhustených gumách
  • Prezúva pneumatiky v garáži a nedáva si nastaviť v servise geometriu
  • Pri prezúvaní nevymieňa zadné pneumatiky za predné
  • Často nosí na streche preplnené strešné boxy Northline

Vizuálna kontrola pneumatík

Niekedy je už na prvý pohľad jasné, že vami vybrané ojazdené pneumatiky sa neoplatí kúpiť. Na behúni sa nachádzajú jemné vlásočnaté praskliny alebo na bočniciach dochádza k praskaniu. Pozor tiež na deformácie a vlnitý povrch pneumatiky. Na bočniciach pneumatiky si overte DOT číslo. Ide o údaj, kedy boli pneumatiky vyrobené (týždeň a rok výroby). Pneumatiky staršie ako 5 rokov radšej nekupujte.

To, čo je oku skryté

Veľmi riziková je kúpa pneumatík z druhej ruky z dôvodu, že neviete, ako sa predchádzajúci majiteľ k pneumatikám správal. Možno ich zle skladoval na slnku či vo vlhkom prostredí. V tomto prípade môže prísť po pár kilometroch jazdy k trhline a defektu. Je naozaj na zváženie či si radšej nekúpite nové najlacnejšie pneumatiky za príplatok pár eur oproti ojazdeným.