Úvod Uncategorized Spánkový manuál. Fázy spánku a ich vplyv na jeho kvalitu

Spánkový manuál. Fázy spánku a ich vplyv na jeho kvalitu

74
0
ZDIEĽAŤ
Spánkový manuál. Fázy spánku a ich vplyv na jeho kvalitu

Poznáte ten pocit, keď celú noc viete, že spíte? Po takomto plytkom spánku býva ráno naozaj ťažké. Cítite sa unavení, nemáte energiu, neviete sa sústrediť a vaša výkonnosť rapídne klesá. Spánok sa u zdravého človeka skladá z viacerých fáz. Každá jedna fáza je pre kvalitu spánku veľmi dôležitá. Mať po celý život zdravý a plnohodnotný spánok nie je nemožné. Pre ponorenie sa do blahodarného spánku stačí zmeniť zopár zlých návykov.

Poznáte jednotlivé fázy spánku?

Hlboký spánok je pre človeka naozaj veľmi dôležitý. Ak sa vám občas stane, že sa prehadzujete zo strany na stranu a spánok nestojí za nič, nemusíte sa obávať. Problém nastáva vtedy, keď sa nespavosť alebo dokonca námesačnosť opakujú veľmi často. Ideálna doba spánku sa veľmi ťažko odhaduje. Vo všeobecnosti sa predpokladá, že zdravý dospelý jedinec potrebuje na regeneráciu tela a mozgu približne sedem a pol hodiny spánku.

Za tento čas sa dokážete dostať do fázy REM spánku päťkrát. Tento počet je pre vaše zdravie ideálny. Viac či menej spánku vedie k viacerým zdravotným komplikáciám. Bohužiaľ, vedecky bolo dokázané, že až tretina ľudí na svete si nemôže dopriať dostatočne dlhý spánok. Príčiny sú viaceré: povinnosti volajú, vstávanie do práce sa nedá odložiť a niekedy je dĺžka spánku ovplyvnená zdravotným stavom.

Spánkový manuál. Fázy spánku a ich vplyv na jeho kvalitu

Pre plnohodnotný spánok je potrebné počas noci prejsť všetkými fázami spánku. Počas spánku sa u človeka striedajú fázy NON REM a REM. NON REM fázy tvoria 80 % spánku. Pre telo sú regeneračnými fázami a členia sa na štyri etapy:

Fáza č. 1 – zaspávanie

Prvá fáza spánku prebieha len niekoľko minút, počas ktorých sa telo uvoľní, dýchanie sa upokojuje, tep sa spomaľuje. V tejto fáze často dochádza k svalovým sťahom a kŕčom prejavujúcim sa nepokojnými nohami či rukami.

Fáza č. 2 – ľahký spánok

V druhej fáze dochádza k hlbšiemu ponoreniu sa do spánku. Svaly už nie sú nepokojné a telo sa dostáva do nehybného stavu. Mozgová aktivita sa spomalí, čím je zabezpečená ochrana proti prebudeniu.

Fáza č. 3 – hlboký spánok

V tretej fáze ide telo do finále. Naďalej sa spomaľujú všetky telesné procesy, teplota tela klesá a srdečný tep sa dostáva na svoje minimum. V tomto stave už môžeme hovoriť o delta spánku, ktorý je pre telo veľmi dôležitý.

Fáza č. 4 – najhlbší spánok

Vo fáze najhlbšieho spánku sa mozog stará o to, aby vás bolo ťažké prebudiť. Dá sa povedať, že človek je úplne mimo, a preto v tejto etape často dochádza k námesačnosti. Telo sa regeneruje, opravuje všetko, čo je treba opraviť a dochádza k rastu svalov. Mozog si ukladá do dlhodobej pamäte informácie z celého dňa.

Spánkový manuál. Fázy spánku a ich vplyv na jeho kvalituREM fáza

Uvedené štyri etapy spánku sa striedajú s REM fázou, počas ktorej sa vám snívajú sny. Mozog je v tejto časti spánku veľmi aktívny. Často dochádza k pohybu očí.  REM stav je veľmi dôležitý predovšetkým pre vaše duševné zdravie. Tento stav trvá približne 20 % z celkového času spánku. Niekedy sa REM fáza nazýva aj paradoxnou fázou, pretože telo spí, ale reaguje podobne ako v bdelom stave. Práve preto je REM fáza najlepším časom na prebudenie. Ľudia, ktorí sa nedokážu do REM fázy dostať môžu trpieť psychickými problémami.

Ako sa spánok s vekom mení

Spánok sa časom u človeka mení. Je vedecky dokázané, že novonarodené deti sú v stave REM až 80 % svojho spánku. Nevie sa však, či počas tejto fázy snívajú. Ľudia nad 30 rokov by mali venovať svojmu spánku zvýšenú pozornosť. Na jeho monitorovanie poslúžia veľmi dobre smart hodinky, ktoré vás pomocou aplikácie informujú o jeho kvalite. Zároveň dokážu spiaceho človeka zobudiť v pravý čas, aby bol počas celého dňa nabitý energiou. Hlboký spánok počas noci veľmi ťažko dosahujú seniori, ktorí zaspávajú niekoľkokrát počas dňa. Takéto spanie počas dňa nie je pre organizmus zdravé. Problémom sa stáva aj znížená fyzická aktivita, ktorá je spojená s dlhším časom stráveným v posteli počas celého dňa.

Ako dosiahnete plnohodnotný spánok

Jednotlivé fázy spánku sa dajú zharmonizovať pomocou úpravy návykov a zmeny okolitého prostredia. Možno si to ani neuvedomujete, ale všetko, čo robíte a celé vaše okolie má na spánok dosah.