Úvod Zaujímavosti Peter Kuba (Roko): „Je ťažké nájsť nové talenty v reklame“

Peter Kuba (Roko): „Je ťažké nájsť nové talenty v reklame“

1834
0
ZDIEĽAŤ

K dnešnému dňu je na najväčšom slovenskom portáli zameranom na online recruitment 405 voľných pracovných pozícií v oblasti reklamy, HR, PR a marketingu. Reklamná brandža má neustále nejaké adekvátne kreatívne personálne inzeráty – hľadajú accountov, arťákov, grafikov. Väčšina kreatívcov a accountov prešla viacerými agentúrami, vždy ich niekto kúpi a prechádzajú z jednej agentúry do druhej, občas ku klientom.

Čo by ste mali vedieť, ak sa uchádzate o prácu v reklamnej agentúre?

Na otázku nám odpovedal Peter Kuba, riaditeľ reklamnej agentúry Roko: Mal by určite vedieť počúvať, rozmýšľať a byť proklientsky orientovaný. Je to veľmi ťažké, lebo časy, keď sa klienti bili o agentúru, a keď k nim prišiel account alebo kreatívec, všetci sa na neho zbožne pozerali, sú dávno preč. Voči klientom musíme vystupovať maximálne ústretovo, snažíme sa ich pochopiť a čo najviac naplniť ich očakávania, až do tej miery, že je to kontraproduktívne.“

Štandardná agentúra má 15 až 30 ľudí. Je to malý podnik, ktorý má svoj BackOffice, účtovníctvo, ľudí, ktorí obrazne „pracujú za pásom“. Veď kreatívci sedia a robia dobrú robotu za počítačmi osem až desať hodín denne. 80 percent práce je daily biznis – vyrábam napríklad leták. Copywriter ho musí napísať tak, aby tomu ľudia rozumeli. Grafik ho musí urobiť tak, aby si ho ľudia aj dočítali. Veľa práce v reklamnej agentúre je opakované vylepšovanie a hľadanie dokonalej formy pre základné posolstvo. Je to primárne o tom, aby sa kreatívna myšlienka pretavila do 80 percent komunikačných nástrojov a výstupov. Tie už nie sú o strhujúcej kreativite, ale o pochopení toho produktu príjemcom v konečnom dôsledku o jeho predaji.

A dodáva, čo mu v reklame chýba: „V reklame mi najviac chýba pokora a rešpekt. Častokrát stretávame u klienta ľudí, ktorí majú problém niečo naformulovať. Možno neovláda anglikanizmy, ktoré v reklame bežne používame, ale rozumie svojmu biznisu a životu. Je to o tom, že sa nesmieme cítiť ako majstri sveta. Primárne treba vedieť počúvať a premýšľať. A je potrebná aspoň minimálna dávka sebareflexie. Keďže v reklama sú tvoriví ľudia, majú tendenciu si myslieť, že je to to najlepšie, čo môže byť. Nemusí by byť tak. Musíme sa vedieť spätne pozrieť na svoj výstup, vždy sa dá všetko zlepšiť alebo urobiť lepšie.“

Reklamná agentúra Roko má teraz 15 zamestnancov, z nich piati boli pri vzniku agentúry pred dvadsiatimi rokmi. Darí sa nám u nás držať ľudí, ktorí naozaj vedia svoju robotu robiť.

 

FOTO: © lulu / Dollar Photo Club