Úvod Automagazín Opel Astra – história modelu

Opel Astra – história modelu

534
0
ZDIEĽAŤ

Nemecká automobilka Opel vyrába model Astra od roku 1991. Teraz v roku 2016 má už teda slušných 25 rokov a existuje už jej piata generácia. Opel Astra patrí do kategórie malých rodinných áut. V Európe je to kategória označovaná ako segment C, používa sa aj pojem kompakt. Nie všade na svete sa Astra volá rovnako. Vo Veľkej Británii má obchodný názov Vauxhall Astra, v Číne je to Buick Excelle XT a v Austrálii to bolo do roku 2009 Holden Astra.

Odkiaľ pochádza pomenovanie Astra a označovanie jednotlivých generácii? Predchodca Astry, Opel Kadett bol značkou Vauxhall propagovaný ako Vauxhall Astra. Neskôr, začiatkom 90. rokov koncern GM štandardizoval pomenúvanie svojich modelov. Odvtedy sa všetky modely volali rovnako, bez ohľadu na to, či sa predávali pod značkou Vauxhall alebo Opel. Čo sa týka označovania jednotlivých generácií modelov, Opel má tradíciu používať písmená abecedy. Posledná generácia Kadettu mala označenie E. Preto prvá generácia Astry má ako priamy nasledovník označenie F.

Astra F – 1. Generácia (1991 – 1998) – uzrela svetlo sveta v septembri 1991. Ponúkané varianty boli 3-dverový a 5-dverový hatchback, 4-dverový sedan, kombi (známy ako Caravan) a tiež kabriolet. Vrcholná verzia bola GSi s 2 litrovým benzínovým motorom s výkonom 151 koní.

Astra G – 2. Generácia (1998 – 2004) – predstavená bola v Európe v roku 1998. Ponúkala rovnaké varianty ako predošlá generácia a dve špeciálne verzie, Coupé a Cabrio. Tie boli navrhnuté a postavené dizajnérskym štúdiom Bertone. Podvozok tejto generácie ladil Lotus, a stal sa základom pre 7 miestne kompaktné MPV Opel Zafira.

Astra H – 3. Generácia (2004 – 2009) – na trh prišla v marci 2004 najprv ako 5-dverový hatchback, potom koncom roka 2004 aj ako kombi. V roku 2005 pribudla aj varianta športový 3-dverový hatchback, v Európe označovaný ako GTC. Tento mal v ponuke výbavy aj tzv. panoramatické čelné sklo, čiže rozšírené až do oblasti strechy. To bol v tom čase jedinečný prvok v sériovom aute. Počas roku 2005 bola predstavená ešte OPC verzia Astry GTC. Tá mala vylepšený 2 litrový motor s turbom, s výkonom 240 koní a krútiacim momentom 320Nm. K tomu športový bodykit, sedačky Recaro, 6 stupňovú manuálnu prevodovku, xenónové svetlá a 18 palcové zliatinové disky.

Astra J – 4. Generácia (2009 – 2015) – táto debutovala v roku 2009 na autosalóne vo Frankfurte. Dizajn bol prebratý z nového Oplu Insignia, pričom veľa prvkov z vyššej výbavy sa dostalo do štandardnej výbavy Astry. Logicky sa táto generácia mala označovať ako I. Zmenilo sa to však na J kvôli tomu, aby nedochádzalo k pomýleniu medzi písmenom I a číslicou 1. O rok neskôr debutovala aj kombi verzia, s pomenovaním Sports Tourer, čím sa ukončilo tradičné pomenovávanie kombi verzií Caravan.

Astra K – 5. Generácia (od 2015) – aktuálna generácia bola predstavená tiež vo Frankfurte v septembri 2015. Najväčším rozdielom a zároveň benefitom oproti predošlej generácii je nižšia hmotnosť. A to od 120 až 200kg v závislosti od verzie. Je to vďaka kompletne novej architektúre vozidla, váha sa šetrila na všetkých komponentoch.

Viac informácii o aktuálnych modeloch značky Opel nájdete na www.mah.sk