Úvod Zdravie a Štýl Joga – relax pre dušu i leto

Joga – relax pre dušu i leto

2870
0
ZDIEĽAŤ

Určite ste už zaregistrovali, aký ošiaľ je v poslednom čase okolo jogy. Cvičia ju všetci – mladí, starší, tehotné, obyčajní ľudia, ale aj svetové celebrity, ktoré na ňu nedajú dopustiť. Joga má nesporne mnoho výhod, najmä ak ju cvičíte správne. Joga je vhodná aj pre ľudí, ktorí majú skoliózu chrbtice a nemôžu sa venovať napríklad aerobiku, ale chcú byť vo forme a zároveň mať spevnené svalstvo. Samozrejme, skôr ako začnete s jogou, poraďte sa s vaším lekárom alebo inštruktorom jogy, či sú dané cviky pre vás naozaj vhodné.

Existuje viac druhov jogy, iyengar joga, power joga, ashtanga vinyasa joga či hatha joga. Každá z nich je zameraná na niečo iné, pričom pre začiatočníkov je najvhodnejšia prvá menovaná – iyengar joga.

Ak ste sa rozhodli vyskúšať jogu, najjednoduchšie je zapísať na niektorý z kurzov jogy. Dnes sa cvičí už v takmer každom meste a kurzy sú často rozdelené aj podľa náročnosti cvikov, od začiatočníkov až po pokročilých. Vydať sa touto cestou je správnou voľbou, pretože usmernenie od človeka, ktorý jogu precvičuje a vyzná sa v nej, je pre začiatočníka veľmi vhodné. Problém nastáva, ak vám čas precvičovania nevyhovuje. Joga by sa mala cvičiť ráno alebo podvečer, a preto, ak vám pracovné povinnosti nedovoľujú chodiť na kurz, môžete cvičiť jogu doma. Samozrejme, vyžaduje si to zvýšenú opatrnosť. Ako prvé si zabezpečte podložku alebo karimatku, najlepšie protišmykovú, aby ste si neublížili. Potom si už len stačí vybrať, podľa čoho budete cvičiť.

Môžete si kúpiť DVD s jogou alebo cvičiť jogu priamo z internetu, kde nájdete naozaj veľa videí najmä od zahraničných inštruktorov. Najvhodnejšie je, ak bude materiál v jazyku, ktorému dobre rozumiete, pretože len vidieť cviky nestačí. Inštruktorka usmerňuje vaše dýchanie, pohyby a informuje vás tiež o náročnosti cviku. Počuť ju naozaj potrebujete, keďže pri väčšine cvikov sa nebudete môcť neustále pozerať na obrazovku. Samozrejme, všetko závisí od náročnosti danej zostavy. Istý čas som jogu cvičila podľa zahraničného televízneho programu zameraného na cvičenie, ktorý bol v nemeckom jazyku, a cvičenie nebolo vôbec problematické, ale teraz, keď cvičím podľa slovenského DVD, je to oveľa lepšie, hoci po nemecky viem. Je tiež vhodné skontrolovať sa občas v zrkadle či mať pri sebe zo začiatku partnera či kamarátku, ktorí vás upozornia, ak budete robiť niečo zle.

Ak už začnete cvičiť v kurze alebo doma, cvičte vždy tak, aby ste si neublížili. To znamená neprepínať zbytočne svoje telo. Vaše svaly sa budú naťahovať postupne, a preto je prirodzené, že niektoré, ak nie väčšinu, cvikov zvládnete až po určitom čase. Taktiež čas cvičenia zvoľte podľa toho, koľko vládzete. Ak má lekcia 90 minút, no vy ste na pokraji síl už po 20, radšej skončite a postupne pridávajte. Cesta jogy je pomalá, nie je to súťaženie, kto skôr zvládne akú pozíciu. Robíte to pre seba, a preto si nájdite tú správne zameranú jogu pre vás a cvičte len toľko, aby ste si neublížili. Viac o joge sa dozviete v mnohých knihách, ktoré sú dostupné v kníhkupectve. Pomôžu vám zorientovať sa v joge. Výsledkom pravidelného cvičenia bude vaše pevné telo, zdravá a uvoľnená myseľ a nepochybne sa vám zlepší aj kondička.